Wiki90.com

Wiki90: 90s Style Encyclopedia on the Web

Dive into Wiki90, the online encyclopedia that captures the spirit of the '90s. With a design reminiscent of the early days of the Internet and a rich repository of knowledge, Wiki90 is your portal to nostalgia and learning. Discover and relive iconic moments from an unforgettable era online!

The Independent

In this article we will address the topic of The Independent, which has become relevant in various areas of today's society. This topic has generated debate and analysis in different contexts, from the scientific and academic field to the cultural and social field. Throughout this article we will explore the different facets and perspectives related to The Independent, with the purpose of understanding its impact and scope today. Through a detailed and rigorous analysis, we will seek to provide a comprehensive view of The Independent, addressing its implications and repercussions in different areas of daily life.

The Independent
border
Homepage of The Independent in July 2021
TypePrint newspaper (1986–2016)
Online only newspaper (2016–present)
Format
Owner(s)Evgeny Lebedev (41%)
Sultan Muhammad Abuljadayel (30%)
Justin Byam Shaw (26%)
Minor shareholders (3%)
PublisherIndependent Digital News & Media Ltd
EditorGeordie Greig
Founded7 October 1986 (1986-10-07)
Political alignmentLiberalism
Ceased publication26 March 2016 (print)
HeadquartersAlphabeta Building, 14–18 Finsbury Square, EC2A 1AH, London
Sister newspapersThe Independent on Sunday (1990–2016)
i (2010–2013)
Online only indy100 (2013–present)
ISSN1741-9743
OCLC number185201487
Websiteindependent.co.uk Edit this at Wikidata

The Independent is a British online newspaper. It was established in 1986 as a national morning printed paper. Nicknamed the Indy, it began as a broadsheet and changed to tabloid format in 2003. The last printed edition was published on Saturday 26 March 2016, leaving only the online edition.

The newspaper was controlled by Tony O'Reilly's Irish Independent News & Media from 1997 until it was sold to the Russian oligarch and former KGB Officer Alexander Lebedev in 2010. Lebedev also co-owned Novaya Gazeta alongside Mikhail Gorbachev until the latter's death on 30 August 2022. In 2017, Sultan Muhammad Abuljadayel bought a 30% stake in The Independent.

The daily edition was named National Newspaper of the Year at the 2004 British Press Awards. The website and mobile app had a combined monthly reach of 19,826,000 in 2021. The Independent won the Brand of the Year Award in The Drum Awards for Online Media 2023.

History

1980s

Launched in 1986, the first issue of The Independent was published on 7 October in broadsheet format. It was produced by Newspaper Publishing plc and created by Andreas Whittam Smith, Stephen Glover and Matthew Symonds. All three partners were former journalists at The Daily Telegraph who had left the paper towards the end of Lord Hartwell's ownership. Marcus Sieff was the first chairman of Newspaper Publishing, and Whittam Smith took control of the paper.

The paper was created at a time of a fundamental change in British newspaper publishing. Rupert Murdoch was challenging long-accepted practices of the print unions and ultimately defeated them in the Wapping dispute. Consequently, production costs could be reduced which created openings for more competition. As a result of controversy around Murdoch's move to Wapping, the plant was effectively having to function under siege from sacked print workers picketing outside. The Independent attracted some of the staff from the two Murdoch broadsheets who had chosen not to move to his company's new headquarters. Launched with the advertising slogan "It is. Are you?", and challenging both The Guardian for centre-left readers and The Times as the newspaper of record, The Independent reached a circulation of more than 400,000 by 1989.

Competing in a moribund market, The Independent sparked a general freshening of newspaper design as well as, within a few years, a price war in the market sector.[citation needed]

1990s

When The Independent launched The Independent on Sunday in 1990, sales were less than anticipated, partly due to the launch of the Sunday Correspondent four months prior, although this direct rival closed at the end of November 1990. Some aspects of production merged with the main paper, although the Sunday paper retained a largely distinct editorial staff.

In the 1990s, The Independent was faced with price cutting by the Murdoch titles, and started an advertising campaign accusing The Times and The Daily Telegraph of reflecting the views of their proprietors, Rupert Murdoch and Conrad Black. It featured spoofs of the other papers' mastheads with the words The Rupert Murdoch or The Conrad Black, with The Independent below the main title.[citation needed]

Newspaper Publishing had financial problems. A number of other media companies were interested in the paper. Tony O'Reilly's media group and Mirror Group Newspapers (MGN) had bought a stake of about a third each by mid-1994. In March 1995, Newspaper Publishing was restructured with a rights issue, splitting the shareholding into O'Reilly's Independent News & Media (43%), MGN (43%), and Prisa (publisher of El País) (12%).

In April 1996, there was another refinancing, and in March 1998, O'Reilly bought the other shares of the company for £30 million, and assumed the company's debt. Brendan Hopkins headed Independent News, Andrew Marr was appointed editor of The Independent, and Rosie Boycott became editor of The Independent on Sunday. Marr introduced a dramatic if short-lived redesign which won critical favour but was a commercial failure, partly as a result of a limited promotional budget. Marr admitted his changes had been a mistake in his book, My Trade.

Boycott left in April 1998 to join the Daily Express, and Marr left in May 1998, later becoming the BBC's political editor. Simon Kelner was appointed as the editor. By this time, the circulation had fallen below 200,000. Independent News spent heavily to increase circulation, and the paper went through several redesigns. While circulation increased, it did not approach the level which had been achieved in 1989, or restore profitability. Job cuts and financial controls reduced the morale of journalists and the quality of the product.

2000s

Ivan Fallon, on the board since 1995 and formerly a key figure at The Sunday Times, replaced Hopkins as head of Independent News & Media in July 2002. By mid-2004, the newspaper was losing £5 million per year. A gradual improvement meant that by 2006, circulation was at a nine-year high.

In November 2008, following further staff cuts, production was moved to Northcliffe House, in Kensington High Street, the headquarters of Associated Newspapers. The two newspaper groups' editorial, management and commercial operations remained separate, but they shared services including security, information technology, switchboard and payroll.[citation needed]

2010s

On 25 March 2010, Independent News & Media sold the newspaper to a new company owned by the family of Russian oligarch Alexander Lebedev for a nominal £1 fee and £9.25 million over the next 10 months, choosing this option over closing The Independent and The Independent on Sunday, which would have cost £28 million and £40 million respectively, due to long-term contracts. Alexander's son Evgeny became chairman of the new company, with Alexander becoming a board director. In 2009, Lebedev had bought a controlling stake in the London Evening Standard. Two weeks later, editor Roger Alton resigned.

In July 2011, The Independent's columnist Johann Hari was stripped of the Orwell Prize he had won in 2008 after claims, to which Hari later admitted, of plagiarism and inaccuracy. In January 2012, Chris Blackhurst, editor of The Independent, told the Leveson inquiry that the scandal had "severely damaged" the newspaper's reputation. He nevertheless told the inquiry that Hari would return as a columnist in "four to five weeks". Hari later announced that he would not return to The Independent. Jonathan Foreman contrasted The Independent's reaction to the scandal unfavourably with the reaction of American newspapers to similar incidents such as the Jayson Blair case, which led to resignations of editors, "deep soul-searching", and "new standards of exactitude being imposed". The historian Guy Walters suggested that Hari's fabrications had been an open secret among the newspaper's staff and that their internal inquiry was a "facesaving exercise".

A proportion of articles are now behind a pay wall; that section is titled "Independent Minds".[citation needed]

The Independent and The Independent on Sunday endorsed "Remain" in the Brexit referendum of 2016.

In March 2016, The Independent decided to close its print edition and become an online newspaper; the last printed edition was published on Saturday 26 March 2016. The Independent on Sunday published its last print edition on 20 March 2016 and was closed following that.

Content

Format and design

The Independent began publishing as a broadsheet, in a series of celebrated designs. The final version was designed by Carroll, Dempsey and Thirkell following a commission by Nicholas Garland who, along with Alexander Chancellor, was unhappy with designs produced by Raymond Hawkey and Michael McGuiness – on seeing the proposed designs, Chancellor had said "I thought we were joining a serious paper". The first edition was designed and implemented by Michael Crozier, who was Executive Editor, Design and Picture, from pre-launch in 1986 to 1994.

From September 2003, the paper was produced in both broadsheet and tabloid-sized versions, with the same content in each. The tabloid edition was termed "compact" to distance itself from the more sensationalist reporting style usually associated with "tabloid" newspapers in the UK, preferring to remain focused on hard news (similarly to the tabloid-size edition of The Times.) After launching in the London area and then in North West England, the smaller format appeared gradually throughout the UK. Soon afterwards, Rupert Murdoch's Times followed suit, introducing its own tabloid-sized version. Prior to these changes, The Independent had a daily circulation of around 217,500,[citation needed] the lowest of any major national British daily, a figure that climbed by 15% as of March 2004 (to 250,000).[citation needed] Throughout much of 2006, circulation stagnated at a quarter of a million. On 14 May 2004, The Independent produced its last weekday broadsheet, having stopped producing a Saturday broadsheet edition in January.[citation needed] The Independent on Sunday published its last simultaneous broadsheet on 9 October 2005, and thereafter followed a compact design until the print edition was discontinued.[citation needed]

On 12 April 2005, The Independent redesigned its layout to a more European feel, similar to France's Libération. The redesign was carried out by a Barcelona-based design studio. The weekday second section was subsumed within the main paper, double-page feature articles became common in the main news sections, and there were revisions to the front and back covers. A new second section, "Extra", was introduced on 25 April 2006. It is similar to The Guardian's "G2" and The Times's "Times2", containing features, reportage and games, including sudoku. In June 2007, The Independent on Sunday consolidated its content into a news section which included sports and business, and a magazine focusing on life and culture. On 23 September 2008, the main newspaper became full-colour, and "Extra" was replaced by an "Independent Life Supplement" focusing on different themes each day.

Three weeks after the acquisition of the paper by Alexander Lebedev and Evgeny Lebedev in 2010, the paper was relaunched with another redesign on 20 April. The new format featured smaller headlines and a new pullout "Viewspaper" section, which contained the paper's comment and feature articles.

Front pages

Following the 2003 switch in format, The Independent became known for its unorthodox and campaigning front pages, which frequently relied on images, graphics or lists rather than traditional headlines and written news content. For example, following the Kashmir earthquake in 2005, it used its front page to urge its readers to donate to its appeal fund, and following the publication of the Hutton Report into the death of British government scientist David Kelly, its front page simply carried the word "Whitewash?" In 2003, the paper's editor, Simon Kelner, was named "Editor of the Year" at the What the Papers Say awards, partly in recognition of, according to the judges, his "often arresting and imaginative front-page designs". In 2008, however, as he was stepping down as editor, he stated that it was possible to "overdo the formula" and that the style of the paper's front pages perhaps needed "reinvention".

Under the subsequent editorship of Chris Blackhurst, the campaigning, poster-style front pages were scaled back in favour of more conventional news stories.

Sections

The weekday, Saturday and Sunday editions of The Independent all included supplements and pull-out subsections:

Daily (Monday to Friday) The Independent:

  • "Monday Sport": A weekly pull-out containing reports of the previous weekend's sporting events.

Saturday's The Independent:

  • "Saturday Sport": A weekly pull-out containing reports looking ahead to the weekend's sporting events.
  • "Radar": A compact, primarily listings magazine, including television schedules, film and DVD reviews and events listings for the coming week. It also includes a round-up of the "50 best" items in a particular category. For example, over the Christmas period there are weekly supplements of "Gifts for him" and "Gifts for her".
  • "Traveller": Contains travel articles and advertisements.
  • "The Independent Magazine": A features magazine including sections on food, interiors and fashion.

The Independent on Sunday:

  • "Sport": A weekly pull-out containing reports of Saturday's sporting events.
  • "The New Review": A features magazine.
  • "Arts & Books": A culture supplement.
  • "Rainbow List" An annually-updated list, first published in 2000, then as the "Pink List", of the most famous and influential people who have declared themselves lesbian, gay, bisexual or transgender.

Online presence

On 23 January 2008, The Independent relaunched its online edition. The relaunched site introduced a new look, better access to the blog service, priority on image and video content, and additional areas of the site including art, architecture, fashion, gadgets and health. The paper launched podcast programmes such as "The Independent Music Radio Show", "The Independent Travel Guides", "The Independent Sailing Podcasts", and "The Independent Video Travel Guides". Since 2009, the website has carried short video news bulletins provided by the Al Jazeera English news channel.

In 2014, The Independent launched a sister website, i100, a "shareable" journalism site with similarities to Reddit and Upworthy.

Political views

The Independent is generally described as centre to centre-left, liberal and liberal-left. When the paper was established in 1986, the founders intended its political stance to reflect the centre of the British political spectrum and thought that it would attract readers primarily from The Times and The Daily Telegraph. It has been seen as leaning to the left wing of the political spectrum, making it more a competitor to The Guardian. However, The Independent tends to take a liberal, pro-market stance on economic issues. The Independent on Sunday referred to itself as a "proudly liberal newspaper".

The paper has highlighted what it refers to as war crimes being committed by pro-government forces in the Darfur region of Sudan.

The paper has been a strong supporter of electoral reform. In 1997, The Independent on Sunday launched a campaign for the decriminalisation of cannabis. Ten years later, it reversed itself, arguing that skunk, the cannabis strain "smoked by the majority of young Britons" in 2007, had become "25 times stronger than resin sold a decade ago".

The paper's opinion on the British monarchy has sometimes been described as republican, though it officially identifies as reformist, wishing for a reformed monarchy that "reflects the nation over which it reigns and which is accountable to the people for its activities". Originally, it avoided royal stories, Whittam Smith later saying he thought the British press was "unduly besotted" with the Royal Family and that a newspaper could "manage without" stories about the monarchy.

In 2007, Alan Rusbridger, editor of The Guardian, said of The Independent: "The emphasis on views, not news, means that the reporting is rather thin, and it loses impact on the front page the more you do that". In a 12 June 2007 speech, British Prime Minister Tony Blair called The Independent a "viewspaper", saying it "was started as an antidote to the idea of journalism as views not news. That was why it was called the Independent. Today it is avowedly a viewspaper not merely a newspaper". The Independent criticised Blair's comments the following day but later changed format to include a "Viewspaper" insert in the centre of the regular newspaper, designed to feature most of the opinion columns and arts reviews.

A leader published on the day of the 2008 London mayoral election compared the candidates and said that, if the newspaper had a vote, it would vote first for the Green Party candidate, Siân Berry, noting the similarity between her priorities and those of The Independent, and secondly, with "rather heavy heart", for the incumbent, Ken Livingstone.

An Ipsos MORI poll estimated that in the 2010 general election, 44% of regular readers voted Liberal Democrat, 32% voted Labour, and 14% voted Conservative, compared to 23%, 29%, and 36%, respectively, of the overall electorate. On the eve of the 2010 general election, The Independent supported the Liberal Democrats, arguing that

hey are longstanding and convincing champions of civil liberties, sound economics, international co-operation on the great global challenges and, of course, fundamental electoral reform. These are all principles that this newspaper has long held dear.

However, before the 2015 general election, The Independent on Sunday desisted from advising its readers how to vote, writing that "this does not mean that we are a bloodless, value-free news-sheet. We have always been committed to social justice", but the paper recognised that it was up the readers to "make up own mind about whether you agree with us or not". Rather than support a particular party, the paper urged all its reader to vote as "a responsibility of common citizenship". On 4 May 2015, the weekday version of The Independent said that a continuation of the Conservative–Liberal Democrat coalition after the general election would be a positive outcome.

At the end of July 2018, The Independent led a campaign they called the "Final Say", a change.org petition by former editor Christian Broughton, for a binding referendum on the Brexit deal between the UK and the European Union.

As of October 2018, Independent Arabia is owned and managed by Saudi Research and Marketing Group (SRMG), a major publishing organisation with close ties to the Saudi royal family, and further news websites of The Independent in Persian, Turkish and Urdu run by the same company are planned.[needs update]

Personnel

Editors

The Independent:

1986: Andreas Whittam Smith
1994: Ian Hargreaves
1995: Charles Wilson
1996: Andrew Marr
1998: Rosie Boycott
1998: Andrew Marr and Rosie Boycott
1998: Simon Kelner
2008: Roger Alton
2010: Simon Kelner
2011: Chris Blackhurst
2013: Amol Rajan
2016: Christian Broughton
2023: Geordie Greig

The Independent on Sunday:

1990: Stephen Glover
1991: Ian Jack
1995: Peter Wilby
1996: Rosie Boycott
1998: Kim Fletcher
1999: Janet Street-Porter
2002: Tristan Davies
2008: John Mullin
2013: Lisa Markwell

There have also been various guest editors over the years, such as Elton John on 1 December 2010, The Body Shop's Anita Roddick on 19 June 2003 and U2's Bono in 2006.

Writers and columnists

Predominantly in The Independent
Predominantly The Independent on Sunday

Photographers

Longford Prize

The Independent sponsors the Longford Prize, in memory of Lord Longford.

Related publications

Independent on Sunday
TypeSunday newspaper
FormatBroadsheet
PublisherIndependent Print Limited
EditorLisa Markwell
Founded1990 (1990)
Ceased publication20 March 2016 (2016-03-20)
Circulation155,661
Sister newspapers
  • The Independent
  • i (2010–2013)
  • indy100
ISSN0958-1723
OCLC number500339994

The Independent on Sunday

The Independent on Sunday (IoS) was the Sunday sister newspaper of The Independent. It ceased to exist in 2016, the last edition being published on 20 March.

The i

In October 2010, the i, a compact sister newspaper, was launched. The i is a separate newspaper but uses some of the same material. It was later sold to regional newspaper company Johnston Press, becoming that publisher's flagship national newspaper.

Indy100

The online news site indy100 was announced by The Independent in February 2016, to be written by journalists but with stories selected by 'upvotes' from readers. "Because indy100 is from The Independent you can still trust us to take our facts very seriously (even the funny ones). Some of the stories will have been inspired by the brilliant work in The Independent. Most will be from the crack team of indy100 journalists."

The (RED) Independent

The Independent supported U2 lead singer Bono's Product RED brand by creating The (RED) Independent, an occasional edition that gave half the day's proceeds to the charity. The first edition was in May 2006. Edited by Bono, it drew high sales.

A September 2006 edition of The (RED) Independent, designed by fashion designer Giorgio Armani, drew controversy due to its cover shot, showing model Kate Moss in blackface for an article about AIDS in Africa.

Awards and nominations

The Independent was awarded "National Newspaper of the Year" for 2003 and the Independent on Sunday was awarded "Front Page of the Year" for 2014's "Here is the news, not the propaganda", printed on 5 October 2014.

Independent journalists have won a range of British Press Awards, including:

  • "Business & Finance Journalist of the Year": Michael Harrison, 2000; Hamish McRae, 2005; Stephen Foley, 2008
  • "Cartoonist of the Year": Dave Brown, 2012
  • "Columnist of the Year": Robert Chalmers (Independent on Sunday), 2004; Mark Steel, 2014
  • "Foreign Reporter of the Year": Patrick Cockburn, 2014
  • "Interviewer of the Year": Mathew Norman, 2007; Deborah Ross, 2011
  • "Political Journalist of the Year": Francis Elliott (Independent on Sunday), 2005
  • "Specialist Journalist of the Year": Michael McCarthy, 2000; Jeremy Laurance, 2011
  • "Sports Journalist of the Year": James Lawton, 2010
  • "Young Journalist of the Year": Johann Hari, 2002; Ed Caesar, 2006
  • "Travel Journalist of the Year": Simon Calder 2022

In January 2013, The Independent was nominated for the Responsible Media of the Year award at the British Muslim Awards.

In popular culture

The Independent is regularly referenced in the Apple TV+ comedy Ted Lasso as the employer of recurring character Trent Crimm (James Lance), a sceptical reporter who is very critical of Ted's coaching but touched by his compassion.

See also

References

  1. ^ a b Ruddick, Graham (4 August 2017). "Saudi ties raise doubts about Independent's editorial freedom". The Guardian. Archived from the original on 4 August 2017. Retrieved 25 February 2018.
  2. ^ a b c d Rajan, Amol (29 July 2017). "Is the Independent still independent?". BBC News. Archived from the original on 25 October 2022. Retrieved 21 June 2018.
  3. ^ a b "Our Story". The Independent. Archived from the original on 18 June 2022. Retrieved 2 October 2019.
  4. ^ "'The Independent' launches tabloid version to give readers a choice". The Independent. London. 27 September 2003. Archived from the original on 18 June 2022.
  5. ^ "Independent to cease as print edition". BBC News. 12 February 2016. Archived from the original on 30 November 2019. Retrieved 12 February 2016.
  6. ^ a b "Independent titles sold to Lebedev family company". The Independent. London. 25 March 2010. Archived from the original on 18 June 2022. Retrieved 25 March 2010.
  7. ^ Woodcock, Andrew (16 September 2019). "Sale of stake in Independent to Saudi investor, Sultan Muhammad Abuljadayel, has 'no influence' on editorial coverage, watchdog rules". The Independent. Archived from the original on 18 June 2022.
  8. ^ "Newsworks". Archived from the original on 15 August 2019. Retrieved 19 December 2021.
  9. ^ "The Drum Awards for Online Media 2023 - Results". www.onlinemediaawards.net. Archived from the original on 26 September 2023. Retrieved 26 September 2023.
  10. ^ Dennis Griffiths (ed.) The Encyclopedia of the British Press, 1422–1992, London & Basingstoke: Macmillan, 1992, p. 330.
  11. ^ a b Thurman, Neil; Fletcher, Richard (14 September 2018). "Are Newspapers Heading Toward Post-Print Obscurity?". Digital Journalism. 6 (8): 1003–1017. doi:10.1080/21670811.2018.1504625. ISSN 2167-0811. S2CID 219539486.
  12. ^ Glover, Stephen (6 October 2006). "The Independent: Reflections on the last 20 years". The Independent. Archived from the original on 18 June 2022. Retrieved 3 December 2012.
  13. ^ Lewis, Justin; Williams, Andrew; Franklin, Bob; Thomas, James; Mosdell, Nick. "The Quality and Independence of British Journalism: Tracking the Changes Over 20 Years" (PDF). Cardiff: Cardiff School of Journalism, Media and Cultural Studies, Cardiff University. p. 61. Archived (PDF) from the original on 4 March 2016. Retrieved 27 December 2015.
  14. ^ Fallon, Ivan (12 September 2004). "My Trade: A short history of British journalism by Andrew Marr". The Independent. London. Archived from the original on 4 August 2012.
  15. ^ a b Lelic, Sarah (19 September 2006). "INM eyes Independent profit". mad.co.uk. Archived from the original on 18 May 2007. Retrieved 28 November 2017.
  16. ^ Sweney, Mark (28 November 2008). "Independent titles to relocate to Associated Newspapers HQ". The Guardian. London. Archived from the original on 23 December 2019. Retrieved 28 November 2008.
  17. ^ Bintliff, Esther; Fenton, Ben (25 March 2010). "Lebedev scoops up The Independent for £1". Financial Times. London. Archived from the original on 10 December 2022. Retrieved 20 September 2011.
  18. ^ Ponsford, Dominic (9 April 2010) "Roger Alton steps down as Independent editor" Archived 24 September 2018 at the Wayback Machine, Press Gazette (London).
  19. ^ Hari, Johann (15 September 2011). "A personal apology". The Independent. Archived from the original on 18 June 2022.
  20. ^ Hough, Andrew. "Johann Hari: George Orwell prize 'stripping' announcement delays amid plagiarism row". The Telegraph. Archived from the original on 11 January 2022.
  21. ^ O'Carroll, Lisa (10 January 2012). "Independent editor: Johann Hari scandal 'severely damaged' paper". The Guardian. Archived from the original on 23 December 2019. Retrieved 28 January 2017.
  22. ^ "Journalist Johann Hari rejects Independent return". BBC News. 21 January 2012. Archived from the original on 3 July 2018. Retrieved 21 June 2018.
  23. ^ Foreman, Jonathan. "Dirty Hari – Commentary Magazine". Commentary Magazine. Archived from the original on 2 February 2017. Retrieved 28 January 2017.
  24. ^ Walters, Guy (26 July 2011). "An Open Letter to Andreas Whittam Smith". www.newstatesman.com. Archived from the original on 2 February 2017. Retrieved 28 January 2017.
  25. ^ "The right choice is to remain". The Independent. 23 June 2016. Archived from the original on 18 June 2022. Retrieved 22 February 2019.
  26. ^ a b "Independent to cease as print edition". BBC News. 12 February 2016. Archived from the original on 29 October 2019. Retrieved 22 February 2019.
  27. ^ "The Making of the 'Independent' : Michael Crozier : 9780340500613". www.bookdepository.com. Archived from the original on 12 May 2019. Retrieved 12 May 2019.
  28. ^ Carney, Beth (1 December 2004). "British papers shrink to conquer". Business Week. Archived from the original on 2 January 2005. Retrieved 2 May 2009.
  29. ^ Hughes, Gary: "A History of the Tabloid Newspaper," updated 14 December 2021, Historic Newspapers, retrieved 22 May 2024
  30. ^ "The Independent announces launch of compact version in North-west". The Independent. UK. 3 November 2003. Archived from the original on 11 June 2010. Retrieved 2 May 2009.
  31. ^ Billings, Claire (5 December 2003). "Times tabloid pushes up sales". Brand Republic. Archived from the original on 16 September 2012. Retrieved 2 May 2009.
  32. ^ Brook, Stephen (12 April 2005). "Independent redesign takes it forward". The Guardian. UK. Archived from the original on 18 September 2014. Retrieved 2 May 2009.
  33. ^ Ponsford, Dominic. "News magazine look for relaunched Independent on Sunday". Press Gazette. Archived from the original on 29 December 2008.
  34. ^ Luft, Oliver (23 September 2008). "Independent goes full colour". The Guardian. London. Archived from the original on 7 March 2016. Retrieved 27 March 2010.
  35. ^ Ponsford, Dominic (20 April 2010). "Independent relaunch". Press Gazette. Archived from the original on 22 April 2010. Retrieved 20 April 2010.
  36. ^ Whitehead, Jennifer (12 October 2005). "Independent breaks front page mould again". PRWeek. Archived from the original on 14 February 2012. Retrieved 1 May 2009.
  37. ^ Burrell, Ian (18 December 2003). "Independent editor wins top award". The Independent. London. Archived from the original on 21 March 2011. Retrieved 1 May 2009.
  38. ^ Brook, Stephen (5 June 2008). "Kelner says it's time to rethink "viewspaper" front pages". The Guardian. UK. Archived from the original on 16 September 2015. Retrieved 1 May 2009.
  39. ^ Durrani, Arif (26 October 2011). "Chris Blackhurst: The Independent's new editor lays it on the line". Campaign. Archived from the original on 27 December 2017. Retrieved 27 December 2017.
  40. ^ "The Independent on Sunday's Pink List 2013". The Independent. 13 October 2013. Archived from the original on 18 June 2022. Retrieved 24 November 2014.
  41. ^ Guest, Katy (5 October 2014). "The Rainbow List 2014: Why we changed the name from the Pink List". The Independent. Archived from the original on 13 December 2014. Retrieved 25 November 2014.
  42. ^ "Welcome to The Independent's new website". The Independent. 23 January 2008.
  43. ^ Oliver, Laura (23 January 2008). "Independent unveils revamped website". Journalism.co.uk. Archived from the original on 25 October 2008.
  44. ^ Fitzsimmons, Caitlin (15 January 2009). "Independent in al-Jazeera video tie-up". The Guardian. London. Archived from the original on 25 December 2019. Retrieved 1 May 2009.
  45. ^ McNally, Paul (17 July 2014). "Why The Independent launched the new user-focused i100". journalism.co.uk. Archived from the original on 25 January 2020. Retrieved 8 September 2014.
  46. ^ Luce, Ann, ed. (2019). Ethical Reporting of Sensitive Topics. Routledge. ISBN 978-1-351-16630-0. Examining UK publications, she found that the left-leaning The Guardian was enthusiastic, calling it the end of the fossil fuel era; the centrist The Independent labelled the agreement historic but offered a series of cautions; ...
  47. ^ Forman, F. N.; N. D. J. Baldwin, eds. (2007). Mastering British Politics. Macmillan International Higher Education. p. 149. ISBN 978-1-137-02159-5.[permanent dead link]
  48. ^ Sirhan, Nadia R., ed. (2021). Mastering British Politics. Springer Nature. p. 65. ISBN 978-3-030-17072-1. Newspapers in the U.K. can be differentiated politically from left to right with... The Independent a centre-left newspaper...
  49. ^ Rudin, Richard, ed. (2011). Broadcasting in the 21st Century. Macmillan International Higher Education. p. 112. ISBN 978-0-230-34384-9. ...and a man with impeccable liberal credentials, being a former editor of the liberal–left newspaper The Independent.[permanent dead link]
  50. ^ Wilby, Peter (14 April 2008). "It is. Is he?". The Guardian. London. Archived from the original on 19 December 2019. Retrieved 27 March 2010.
  51. ^ "Editorial: a liberal gamble too far". The Independent. London. 27 January 2013. Archived from the original on 18 June 2022.
  52. ^ Grice, Andrew (2 August 2007). "Darfur: The evidence of war crimes". The Independent. London. Archived from the original on 22 April 2008. Retrieved 1 May 2009.
  53. ^ a b "This historic opportunity must not be missed". The Independent. London. 5 May 2010. Archived from the original on 18 June 2022.
  54. ^ Owen, Jonathan (18 March 2007). "Were we out of our minds? No, but then came skunk". The Independent on Sunday. London. Archived from the original on 22 April 2008. Retrieved 2 May 2009.
  55. ^ Katawala, Sunder (7 February 2012). "The monarchy is more secure than ever". New Statesman. Archived from the original on 11 August 2019. Retrieved 11 August 2019.
  56. ^ "Our Story". The Independent. Archived from the original on 18 June 2022. Retrieved 17 September 2022.
  57. ^ Whittam Smith, Andreas (11 December 2000). "Debate the monarchy's future, but it will change nothing". The Independent. London. Archived from the original on 9 July 2010. Retrieved 1 May 2009.
  58. ^ Morgan, Piers (2 April 2007). "What happened when the Guardian editor met Piers Morgan". The Independent. London. Archived from the original on 7 April 2008.
  59. ^ "Blair on the media". BBC News. 12 June 2007. Archived from the original on 23 June 2007. Retrieved 19 June 2007.
  60. ^ Grice, Andrew (13 June 2007). "Blair's attack provokes anger among newspaper editors and broadcasters". The Independent (London). Retrieved 9 December 2009.
  61. ^ Kelner, Simon (13 June 2007). "Would you be saying this, Mr Blair, if we supported your war in Iraq?". The Independent. London. Archived from the original on 27 April 2008. Retrieved 9 December 2009.
  62. ^ "If newspapers had a vote, this one would put its cross beside... (leader)". The Independent. London. 1 May 2008. p. 28. Archived from the original on 18 June 2022. So consonant are her priorities with those of this paper that, if we could vote for mayor today, we would place our first-preference cross against her name. This would underscore the importance of the environment to both London and to the rest of the nation. Then, and with rather heavy heart, it would be illogical to do anything other than make Ken Livingstone our second choice.
  63. ^ "Political Monitor Archive | Ipsos". Archived from the original on 11 January 2014. Retrieved 10 January 2014.
  64. ^ Ipsos MORI (24 May 2010). "Voting by Newspaper Readership 1992–2010". Ipsos MORI General Election aggregates. Ipsos MORI. Archived from the original on 21 September 2011. Retrieved 21 September 2011.
  65. ^ "General Election 2015: Every vote matters – as a responsibility of". The Independent. 2 May 2015. Archived from the original on 18 June 2022.
  66. ^ "Editorial: In defence of liberal democracy". The Independent. 4 May 2015. Archived from the original on 18 June 2022.
  67. ^ "The referendum gave sovereignty to the British people, so now they deserve a final say on the Brexit deal". The Independent. 24 July 2018. Editorial. Archived from the original on 30 July 2018. Retrieved 30 July 2018.
  68. ^ Waterson, Jim; Kamali Dehghan, Saeed (19 October 2018). "Independent's deal with Saudi publisher back under spotlight". The Guardian. Archived from the original on 25 July 2019. Retrieved 24 July 2019.
  69. ^ "A new editor for The Independent". The Independent. London. 2 July 2011. Archived from the original on 18 June 2022.
  70. ^ Turvill, William (17 June 2013), "Amol Rajan is made editor of The Independent as Chris Blackhurst becomes group content director", Press Gazette. Archived 9 April 2014 at the Wayback Machine.
  71. ^ Contact Us Archived 15 September 2017 at the Wayback Machine – The Independent. Retrieved 26 January 2017.
  72. ^ Waterson, Jim (4 January 2023). "Geordie Greig appointed editor of the Independent". The Guardian. Archived from the original on 20 February 2023. Retrieved 20 February 2023.
  73. ^ "World Aids Day special: Elton John to edit The Independent and i". The Independent. 30 November 2010.
  74. ^ McCarthy, Michael (12 September 2007). "How Anita changed the world". The Independent.
  75. ^ Moreton, Cole (14 May 2006). "Introducing Bono, the new editor of 'The Independent'". The Independent on Sunday.
  76. ^ "Laura Lyons". The Independent. Archived from the original on 18 June 2022.
  77. ^ Morris, Nigel (23 November 2007). "Prisoners Abroad charity wins Longford prize". The Independent. London. Archived from the original on 18 June 2022. Retrieved 1 May 2009.
  78. ^ Haggerty, Angela (26 April 2013), "Appointment of Lisa Markwell as editor of Independent on Sunday announced by owner via Twitter", The Drum. Archived 1 May 2013 at the Wayback Machine.
  79. ^ Brook, Stephen (25 March 2010). "Lebedev buys Independent newspapers". The Guardian. London. Archived from the original on 19 August 2014. Retrieved 27 March 2010.
  80. ^ "About indy100.com". The Independent. 17 February 2016. Archived from the original on 18 June 2022. Retrieved 17 May 2022.
  81. ^ Vallely, Paul (15 May 2006). "A red revolution on the high street". The Independent. London. Archived from the original on 11 September 2006.
  82. ^ "They found what they were looking for". NewsDesigner.com. 23 May 2006. Archived from the original on 27 May 2006.
  83. ^ Pool, Hannah (22 September 2006). "Return to the dark ages". The Guardian. London.
  84. ^ a b c "Press Awards: Winners for 2014". Archived from the original on 8 March 2016. Retrieved 2 April 2016.
  85. ^ "Press Awards Winners 2000–08". 16 March 2004. Archived from the original on 2 April 2016. Retrieved 2 April 2016.
  86. ^ "Travel Journalism – British Journalism Awards". Archived from the original on 2 October 2023. Retrieved 21 September 2023.
  87. ^ "Winners honoured at British Muslim Awards". Asian Image. 31 January 2013. Archived from the original on 21 November 2015. Retrieved 1 November 2015.
  88. ^ Perkins, Dennis (12 August 2021). "Hannah Waddingham tells Seth Meyers it's no shame that all the Ted Lasso boys love show tunes". The A.V. Club. Archived from the original on 18 August 2021. Retrieved 18 August 2021.

External links